Tervehdys Bussitehtaalta

Olen siis SOE Busproduction Finland oy:n pääluottamusmies ja Hämeen Vaikuttajien puheenjohtaja Tommi Vanhala. Aloitimme yrityksen historian ensimmäiset yt-neuvottelut (lomautuksista) viime kuun puolessavälissä.

Neuvottelujen syynä on turvata henkilöstön ja yrityksen tulevaisuus, johtuen mahdollisten tavaran toimittajien/ toimitusten ongelmista. Yrityksellä on useita alihankkijoita ympäri Eurooppaa ja kun tavaran toimittajilta alkoi tulla ilmoituksia myöhästymisistä ja kuljetusvaikeuksista piti varmistaa yrityksen lähes 500 henkilön toimeentulo. Yrityshän on perustettu konkurssiin menneen perheyrityksen (Lahden Autokori oy) kivijalalle. Historian huomioon ottaen emme halunneet joutua uudelleen tilanteeseen, jossa ilmoitetaan kahden viikon irtisanomisajalla että ”olette kaikki irtisanottu koska yritys on konkurssissa”.

Henkilöstöpäällikön kanssa käydyt keskustelut yt:n aloittamisesta johtivat asian esittämiseen johtoryhmälle. He kuuntelivat asian ja tarkennettujen kysymysten jälkeen totesivat että ”kyllä olette oikeassa ja yt-neuvottelut on aloitettava tästä syystä”. Samaan aikaan alkoi tulla erinäisiä poikkeuslakeja yms. suomen hallitukselta.

Yritys rupesi nopeasti toimimaan ja keräämään listaa kriittisimmistä tavaran toimituksista mitkä puuttuessaan pysäyttäisi meidän tuotannon. Neuvottelimme alkuun päivittäin, kun tuli niin paljon kokoajan muuttuvia tekijöitä ja halusimme varmistaa ettei tehdä myöskään vääriä/hätiköityjä päätöksiä. Hyvin nopeasti tuli myös esille työnantajan halu olla inhimillinen päätöksissä, koska nyt syy oli täysin ulkopuolisien ongelmien syytä. Tilanteessahan oltiin, että tuotannossa on täysi tilauskirja aina kesälomiin saakka.

Lahden Tehtaalla valmistettu maa/biokaasubussi

Sitten tilanteeseen, jota itse koen. Heti ensimmäisistä hetkistä lähtien tunsin olevani taas tilanteessa, jossa oma sanominen ja tekeminen on isossa roolissa. Tilanteessa, jossa pitäisi tiedottaa edustamiani henkilöitä, mutta kaikkia ei voi ottaa yhteen tilaan ja tiedottaa kerralla. Mielessä liikkui skenaariota, miten tiedottaisin, jottei henkilöstön keskuudessa leviäsi väärää tietoa ja huhuja. Mitä voi tilanteessa kertoa? Mitkä asiat on jo muuttunut hetkestä, jolloin lähden neuvottelusta ja tiedotan henkilöstöä. Tässä tilanteessa tunnissa tuli niin paljon uusia asioita, jotka kuitenkin, saattoi olla täysin päinvastoin hetken kuluttua. Nopeasti kuitenkin kävi ilmi ihmisten huoli tulevasta, olihan yritys aloittanut ensimmäiset yt:eet lomauttamisesta vaikka tilauskirjat oli täynnä ja henkilöstä lisätty koko alku vuoden. Tilanteessa, jossa ihmisiä huolestuttaa myös oma terveydentila, sillä työpaikalla on joka päivä satoja työkavereita. Kuitenkin ensimmäisestä päivästä lähtien jollain kierolla tavalla tunsin olevan tilanteessa, josta en ollut itsestäni kuitenkaan huolissani, vaikka taas tilanteessa, johon ei ennakkoon pystynyt varautua ja kuulunkin vallitsevan sairauden riskiryhmiin.

Olin yhteydessä heti ensimmäisenä päivänä myös liiton henkilöihin, aluetoimitsija Mikko Virolaiseen ja oman PLM ajan luotto henkilöön Turja Lehtoseen. Vaikka Turjalla on työnkuva muuttunut ensitapaamisesta, jolloin hän oli Hämeen Vaikuttajien ryhmän vetäjä, on hän edelleen se oma henkilökohtainen tuki ja turva.

Turja vastasi samantien hyvin luottavaisena minun tekemisiin ja Mikoltakin tuli ensimmäiset sähköpostit ennen kuin ensimmäinen työpäivä neuvotteluiden aloittamisesta oli edes päättynyt. Tuli heti itselle semmoinen tunne, ettei tarvitse yksin puurtaa vaan kuten vuosia sitten Metallin aikoina Liitosta tulee tukea, jota näissä haastavissa hetkissä tarvitsen.

Alle viikko neuvotteluitten aloituksesta tuli tietoon, että Scania pysäyttää Ruotsissa olevan alusta tehtaan, joten meiltä loppuu alustat ja tuotanto pysähtyy. Alkoi työpäivien laskeminen. Milloin lähtisi ensimmäiset henkilöt lomautukselle ennen vai jälkeen pääsiäisen? Henkilöstöpäällikön kanssa keskusteltiin ja tultiin päätökseen ”kaikille on töitä pääsiäiseen asti, ellei tuotantoa niin ylläpidollisia töitä”. Elikkä arkipyhien yli päästään ja täten haluaa osoittaa myös inhimillisyyttään. Samalla päätettiin, että tuotanto linja ”ajetaan tyhjäksi” eli sitä mukaan, kun viimeinen alusta etenee linjalla ja ohittaa työpisteen niin kyseiset henkilöt lähtevät lomautukselle. Myös tuotannon pysähdyksissä olisi osalle henkilöstöä aluksi koulutusta Ensimmäiset lomautusilmoitukset jaettiin 6.4 ja lomautukset alkaa 15.4 siitä sitten lähes päivittäin, kunnes ollaan menty koko linja läpi. Torstaina ennen kuin lähdimme pääsiäisen viettoon, kuului Ruotsista positiivisia ”huhuja” että he käynnistäisivät tuotantoaan 20.4 joka tarkoittaisi meille noin kahden ja puolenviikon lomautuksia. Mutta tässä tilanteessa henkilökohtaisesti en usko, että lomautukset välttämättä jäävät ihan niin lyhyeksi, mutta toivon että se tieto olisi totta ja tuntemukseni olisi väärä.

Tämmöisessä tilanteessa lähdettiin sitten pääsiäisen viettoon.