Juha Kapiainen: Parempaan kyytiin

Mitä yhteistä on Costa Concordian kapteeni Francesco Schettinolla ja Jyrki Kataisella? Lue Metallin liittovaltuuston varapuheenjohtaja Juha Kapiaisen kolumni niin tiedät.

Italialainen loistoristeilijä Costa Concordia ajoi pahan haverin Toscanan rannikolla tammikuussa 2012. Aluksen kapteeni Francesco Schettino oli halunnut näyttää aluksen iltavalaistusta saarella asuvalle kaverilleen, ja oli ihan pakko ajaa matalassa vedessä läheltä rantaa. Myöhemmin käräjillä Francesco laittoi onnettomuuden indonesialaisen ruorimiehen syyksi.

Yleensä kapteeni jättää näissä tilanteissa aluksen viimeisenä, mutta Schettinon kohdalla kävi toisin. Hän kaatui kyljellään makaavan laivan kannella ja putosi suoraan pelastusveneeseen ja joutui rannalle jo tunteja ennen viimeisiä matkustajia. Oli siinä kapteenilla ihmeellinen kaitselmus mukanaan, mutta ei tuo vielä mitään.

Yhdelle Kataisen Jyrkille kävi ihan samalla tavalla. Jyrki sai pestin kipparoimaan täkäläisillä sisävesillä seilaavaa Suomi-laivaa. Alku meni hienosti, ja Jyrkillä oli tapana aina välillä hihkaista, että fantastista! Sitten tuli ongelmia. Aluksen pohja alkoi kolista pahasti.

Laivalla oli puosuna yksi Soini. Semmoinen alituinen turpansa soittaja ja Jyrkin mieliharmi. Tämä Soini väitti, että pohja raapii kiviin sen vuoksi, että alajuoksulla lasketaan koko ajan vettä Etelä-Eurooppaan. Soinille piti selittää moneen kertaan se, että jos vettä ei lasketa, niin Kreikassa näivettyy vesimeloni niin pieneksi, että sille pitää laittaa kohta omenan lippalakki.

Yhtenä päivänä se sitten tapahtui. Suomi-laivalle tuli sen verran paha pohjakosketus matalikkoon, että jäi kiinni, ja kas kummaa, kallistui oikealle kyljelleen kuten Costa Concordiakin. Alkoi pukata pientä paniikkia ja paikalle haettiin Sixten Korkman arvioimaan tilannetta. Mittaili aikansa ja tuli siihen tulokseen, että hyvinkin sellaisessa 40 asteen kallistumassa ollaan.

Siinä se sitten sattui. Jyrkin kenkä lipesi kaltevalla kannella ja hän luiskahti laidan yli. Tavallisesta suomalaisesta olisi kuulunut pelkkä loiskahdus, mutta Jyrkillä kävi säkä. Hän putosi suoraan Brysseliin lähtevään pelastusveneeseen ja sen peräsimessä oli tuttu kaveri. Herman Van Rompuy. Kun Jyrki alkoi suunnitella takaisin Suomi-laivaan nousemista, Herman toppuutteli. Ei kannata. Lähdetään Brysseliin, kyllä sieltä sinulle hommia löytyy.

Vähän se lähteminen kuitenkin Jyrkiä arvelutti. Kun oli tullut niin moneen kertaan vaadittua muilta sitä vastuunkantoa. Mutta toisaalta, alkoipa siinä sitten muistella elokuussa 2013 Heureka-seminaarissa pitämäänsä profeetallista puhetta, jossa oli todennut meidän kaikkien olevan syyllisiä huonoon taloustilanteeseen. Siis, jos Suomi-laivassa oli jo ennestään 5 miljoonaa syyllistä, niin mitä sinne hyödyttää enää yhden miehen lähteä äyskäriä heiluttamaan. Nostakoot Sipilä ja Soini aluksen pystyyn, kun ovat niin hiton viisaita miehiä.

Siispä matkaan kohti uutta taivaanrantaa. Se vähän kaihersi lähtijän mieltä, kun peräkannen kaiteessa roikkui se oppositiokokoomuksen vuoden 2007 eduskuntavaalia varten lanseeraama hahmo, Sari Sairaanhoitaja. Roikkui ja lauloi heleällä äänellään, että “me ennen vaaleja kimpassa kuljettiin, mutta sinä pääsit parempaan kyytiin”. Ikävän kauas se kuului ulapalle, mutta vaimeni sitten viimein.

Juha Kapiainen
pääluottamusmies
Metallin liittovaltuuston 1. varapuheenjohtaja