Telakkateollisuuden tulevaisuus vaakalaudalla

Jo tilattujen TUI:n laivojen rahoitus pitää varmistaa kaikin mahdollisin keinoin, muuten koko suomalainen telakkateollisuus kaatuu. Toivottavasti valtiokin osallistuu pelastamiseen, sanoo STX:n Turun telakan varapääluottamusmies Juha Jormanainen.

Ennen viime joulua Suomen hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta teki päätöksen olla myöntämättä STX Finlandille yhtiön pyytämää 50 miljoonan euron pääomalainaa, joka olisi STX Finlandin mukaan varmistanut Oasis 3 -tilauksen Turun telakalle.

STX Finlandin valtiolta pyytämä pääomalaina olisi ollut pakettiratkaisu, joka olisi samalla turvannut myös Turun telakalla jo aloitetun TUI Cruisesin kahden risteilijän rakennusaikaisen rahoituksen. Nyt ensimmäisenkin TUI-aluksen tuotanto voi pysähtyä rahan ja alihankkijoiden luottamuksen loppumiseen. Se saattaisi tietää kerrannaisvaikutuksineen melkein koko suomalaisen telakkateollisuuden loppua.

Tammikuun puolivälin jälkeen uutisoitiin, että telakan alihankkijoista koottu parinkymmenen yrityksen yhteenliittymä pyrkii ostamaan kolmanneksen osuuden Turun telakasta ja näin varmistamaan toiminnan jatkumisen. Järjestelyyn on haviteltu mukaan myös Suomen valtiota kolmanneksen osuudella.

– TUI:n tuotannon rahoitus pitää varmistaa kaikin mahdollisin keinoin, jotta laivat tehdään. Täytyy nyt vaan toivoa, ettei valtiovalta tee sitä virhettä, että päästää tämänkin risteilijäkaupan meiltä sivu suun. Sitten tämä toiminta loppuu ihan varmasti ainakin tässä mitassa, Juha Jormanainen sanoo.

– Mikään syy ei ole tarpeeksi hyvä, jos rahoitusta ei saada kuntoon. Jos telakka kaatuu, niin sitten kyllä löytyy valtion rahaa rakennemuutokseen. Mutta en ymmärrä, miksi seutukunta ajettaisiin tahallaan sellaiseen tilaan. Se on täysin käsittämätöntä.